Drömtydning.nu / Blogg /Hur mycket sömn behövs?

Hur mycket sömn behöver man?

De flesta har någon gång lidit av sömnbrist. Men att göra det under en längre period kan vara riktigt farligt. Sömn är bland det viktigaste vi har, och att hjärnan och kroppen får en god natts sömn är avgörande för hur vi mår och vår allmänna hälsa. Så frågan är, hur mycket sömn behöver vi egentligen?

Sömnbehovet minskar med åldern

Små barn behöver mycket sömn. Under livets första månader behöver ett barn upp till 18 timmar sömn per dygn. Detta minskar sedan med tiden. I åldern 6 - 13 rekommenderas upp till 11 timmars sömn per dygn. I vuxen ålder räcker det med 7-9 timmar, och man räknar med att snittiden för en vuxen persons nattsömn är 7,5 timmar.

Det här påvisar just hur viktig sömnen är för att kroppen och hjärnan ska utvecklas på rätt sätt. Små barn behöver mer sömn då de fortfarande växer och lär sig väldigt mycket. När vi sover aktiveras immunförsvaret och hormoner bildas i kroppen, båda delarna är viktiga för en sund och frisk uppväxt.

Risker med att få för lite sömn

Om du sover mindre än sju timmar per natt under en längre period behöver du söka hjälp för dina sömnbesvär eller ändra dina rutiner för att få in en hälsosammare sömncykel. Sömnbrist ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, depression, stress och ångest, diabetes samt stroke. Det finns alltså väldigt många goda anledningar till att sova ordentligt, och det är viktigt att förstå att sömnproblem måste tas på allvar.

Bra och regelbunden sömn är inte bara bra för insidan utan även för utsidan. Vid sömnbrist försämras hyn avsevärt. Genom att dricka mycket vatten och regelbundet sova minst åtta timmar per natt håller hyn sig yngre längre. Ålderstecken så som rynkor och fina linjer utvecklas inte lika snabbt hos en person som får tillräckligt med sömn.

Läs mer om hur viktig sömnen är för hälsan hos 1177.

Enkla knep för att somna

Insomningsbesvär kommer oftast av att man har svårt att varva ner på kvällarna. Detta kan hänga ihop med stress, oro och ångest, men det kan också handla om att man helt enkelt inte vet hur man ska göra för att slappna av.

Meditationsövningar är ett bevisat fungerande sätt att somna snabbare. Genom att fokusera på en kroppsdel i taget och låta kroppen slappna av del för del lär sig kroppen att varva ner och somna enklare. Det krävs lite övning men det finns många bra instruktionsvideor på bland annat Youtube. Sök på sömn och meditation för att hitta en guide till en enklare sömn.

Sovande tjej

Publicerat 2020-06-28
Innehållet på denna webbplats är endast avsett för underhållning